Köpvillkor

Enligt svensk köplag får man inte ingå distansavtal om man inte har fyllt 18 år. Du måste vara 18 år eller äldre för att beställa. Är du under 18 år så måste vi ha målsmans godkännande.
Vi reserverar oss för att det kan uppstå text- och bildfel.

Kopiering m m av internetbutikens text och bilder förbjudes och kommer att anmälas.

Betalningssätt

  • Direktinbetalning via bank, konto/kreditkortsbetalning och SMS via Payson

– Handelsbanken
– Nordea
– SEB
– Swedbank

Nu kan ni betala via er bank till oss! Följ bara instruktionerna så kommer ni tíll er bank där ni kan föra över pengar till oss (OBS! i detta fallet så sker betalningen till Payson AB) som levererar betalningssystemet.Här kan du läsa om Paysons villkor.

payson

  • Fakturabetalning via Payson.

 

  • Betalning vid leverans eller hämtning av varor.

– Kontant betalning på plats.
– Swish. (0709-246649 Malin Franzen)
– Förskottsbetalning enligt överenskommelse

Frakt & Leverans

Leveransvillkor

Leveranstid:

Sticklingar levereras mars-september (när vädret så tillåter, se hemsidan). Vi skickar påföljande måndag-tisdag efter mottagen betalning.

Restorder och ersättningssorter:

Tyvärr måste vi reservera oss för att vissa sorter kan ta slut. Vi gör alltid vårt bästa för att leverera önskad sort men om så inte är möjligt försöker vi hitta en liknande ersättningssort.

Under vissa perioder då beställningarna är fler än vanligt kan slutförsäljningar ske utan att vi i butiken hinner korrigera lagertalet, men skulle detta uppstå meddelas kunden snarast. Avdrag görs alltid på faktura och betalkortsbetalningar vid slutförsäljning om inte annan överenskommelse görs med kunden.

OBS! Vid leverans skickas varan till den adress som köparen är mantalsskriven på om inget annat avtalas.

Frakt

  • Hämtning på plats (hämtas i Spjutsbygd) Kontakt med Butiksägaren skall ske via mail eller telefon för överenskommelse av tidpunkt för leverans.
  • Leverans av varor (lokalt i Blekinge)  Kostnad för frakt tillkommer. Denna kostnad avgörs av butiksägaren vid leveranstillfället beroende på stolek och mängd av varor samt distansen på frakten. Kontakt med butiksägaren skall göras innan leverans för överenskommelse av fraktavgiften.
  • Frakt via fraktbolag (Olika fraktbolag beroende på stolek och mängd av varor.
    • Fraktavgiften beror på vikten av varan och sätts på respektive. Totalvikten av ordern avgör kostnaden på frakten. Denna kostnad framgår vid kassan och varukorgen vid utchecking från butiken.

 

Garanti: Vår överlevnadsgaranti för sticklingar gäller en vecka från leveransdagen. Det innebär att felaktiga sticklingar så långt som möjligt ersätts med samma eller liknande sort och sänds till dig kostnadsfritt. Förutsättningen är att sticklingarna hämtats ut omgående från posten och hanteras enligt normala skötselråd.

Reklamation: Om paketet är skadat när du får det, meddela posten omgående. Vid felleverans (fel antal, fel vara, fel inom garantitid enligt ovan) ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt så felet kan rättas till. Vi ersätter dig för returfrakten av fellevererade varor enligt Postens frakt/portokostnader för försändelsen. Vi ersätter högst det belopp du ursprungligen betalat för frakt vid ordertillfället. Vi står även för eventuell ersättningsleverans. Vi ansvarar inte för vidare odling av plantor sedan garantitiden gått ut. Observera att den felaktiga varan skall återsändas till oss. Vid tvist, följer vi alltid Allmänna Reklamations­nämndens (ARN) beslut.

För att reklamationen skall vara giltig skall du skicka tillbaka de reklamerade varorna/sticklingarna till oss. OBS! Sticklingar skall returneras i den kruka de var planterade i vid leverans eller motsvarande. Om du inte har kvar originalkrukan och har planterat om sticklingen i en större kruka, skaka försiktigt av så mycket jord som möjligt från rötterna och sätt en plastpåse runt rotsystemet. Du måste också ombesörja att sticklingar förpackas så de kommer fram oskadda (e.g. förpackade i någon slags kartong, gärna den kartong de levererades i). Vi ersätter dig för rimligt portoutlägg. För ej uthämtade order debiteras hela beloppet. Eventuella fel beträffande leveransen skall meddelas oss inom 14 dagar från mottagen leverans Vi hämtar inte ut varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav.

Öppet köp/Ångerrätt: Distansavtalslagen ger rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Detta gäller dock inte levande växter. Vid retur av produkter, annat än växter, står kunden för returportot. Förpackningen skall vara obruten och oskadd vid retur. Om du däremot ångrar din beställning eller vill ändra denna så går detta bra tills en vecka före leverans. OBS! Eventuella tillägg kan medföra att din order försenas. Du kan självklart istället välja att göra ytterligare en beställning. Vid annullering av order som redan är betald tar vi ut en självkostnadsavgift för återbetalning på 25:-. Vid återbetalning, ange namn på din bank, clearingnummer och konto dit vi skall skicka pengarna.

Tillgodokvitto: Om en beställd sort är slut försöker vi hitta en så lik ersättningssort som möjligt om du inte givit oss andra instruktioner. Ibland lyckas vi inte hitta en lämplig ersättningssort utan skickar då med ett tillgodokvitto på motsvarande belopp. Tillgodokvittot gäller till den 31/12 påföljande år. Om du så önskar återbetalar vi när som helst ditt tillgodokvitto till ditt bankkonto. Kontakta då oss med uppgift om namn på din bank, kontonr. och clearingnr. Om du betalt med PayPal skickar vi inte något tillgodokvitto utan krediterar ditt kreditkort direkt via PayPal. Om du vill handla för ditt tillgodokvitto på hemsidan, skriv i meddelanderutan att du har ett tillgodo, vilken order det gäller för och belopp så drar vi av beloppet från din faktura. (Tyvärr klarar vårt ordersystem f.n. inte av att hantera detta automatiskt.)